måndag 24 januari 2011

Profylaxövningar

För några veckor sedan var maken och jag på profylaxkurs. Många av våra vänner har sagt att det har varit jättebra sen under själva förlossningen. Vi fick lära oss en hel del och pratade målbilder och andning. Vi fick också prova att slå sönder pennor för att visa hur mycket tankens kraft kan hjälpa en på vägen. Jag slog sönder pennan med riktig precision!
En övning vi fick med oss hem var att partnern ska nypa den blivande mamman i knävecken medan man andas för att öva sig på att andas igenom smärtan. Vi har inte varit superbra på att öva men vi kommer på det med jämna mellanrum.
Idag kom vi ihåg det. Maken nyper och jag andas. Men shit vad ont det gör! Och jag vet att det är ingenting jämfört med en riktig värk under förlossningen. Det går ju att andas igenom det hela men det känns lite övermäktigt att veta att det är inte några tio minuters övningar att föda barn...
Men vi övar på att andas och maken håller uppsikt över mina händer. Anledningen till detta är att jag insett under våra övningar är att jag verkligen vill slå någon när det börjar göra ont.
Om inte annat så har vi lärt oss det! Håll er undan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar